Situația existentă, zona studiată face parte din trama stradală a Municipiului Timișoara , fiind amplasat la nord de zona centrală a municipiului, intersecția reprezintă un important nod rutier amplasat pe Inelul I de circulație, in intersecția giratorie actualmente sunt racordate arterele Calea Aradului ( dinspre Nord, stradă de categoria tehnică II) și strada Oituz (dinspre est-intersecția Punctele Cardinale), stradă de categoria tehnică II) și strada Gheorghe Dima (dinspre vest - Piața 700, stardă de categoria tehnică II). Toate arterele care ajung in intersecția din Piața Mărăști sunt străzi de categoria tehnică II - artere, și au fiecare căte două benzi de circulație pe fiecare sens de mers.
Interseția din Piața Mărăști este o intersecție la nivel giratorie la care raza inelului interior este de R=27,0m. Partea carosabilă din intersecție este compusă din două benzi de circulație că lățimea de 8,0 m (2 x4,0 m) ,și este incadrată de trotuare generase care asigură circulația pietonală. Partea carosabilă a intersecției fiind realizată dintr-o imbrăcăminte asfaltică realizată in anul 2005 - 2006 , care a suferit pe parcurs lucrări de reparații locale. Intersecția are o supralărgire interioară cu lățimea de 1,50 m realizată din pavaj din beton.
In partea sudică a intersecției este ampalsată și o alveolă destinată transportului in comun, intersecția fiind nodul pentru mai multe linii de transport in comun.
Circulația pietonală se realizează pe trotuarele perimetrale intersecției( trotuare generoase cu lățimea de 3,00 m ... 6,00 m) . Din punct de vedere al sistematizării circulației autovehiculelor, intersecția este dirijată prin indicatoare de circulație (circulația se desfășoară ca o intersecție giratorie). Intersecția fiind cuprinsă in programul de Management al traficului , in anul 2016, prina ceastă montându-se semafoare pentru dirijarea traficului autovehiculelor și a pietonilor.
Principla deficiență a intersecției o reprezintă capacitatea de circulație insuficientă, acest lucru se datorează și faptului că in intersecție converg trei artere fiecare cu câte două benzi de circulație pe sens. In orele cu circualție de vârf in zona centrală ( 7,30 - 8,30 și 17,00 - 19,00) , in intersecție se formează ambuteiaje, acest lucru conducând la marirea timpilor de transport și implicit a consumului de carburant. blocarea intersecției se datorează și transportului in comun care este canalizat pe prima bandă de circulație.
Img. 1 - Intersecția giratorie Piața Mărăști - ”traffic congestion - Google maps”
O altă deficiență majoră a intersecției o reprezintă starea precară a infrastructurii adică defecțiuni ale imbrăcăminții rutiere materializate prin faianțări , și burdușiri și gropi datorate traficului canalizat pe prima bandă de circulație, precum și intervențiilor la infrastructura edilitară.
Img. 2 - intrarea in intersecție dinspre strada Gh. Dima
Imbrăcămintea asfaltică a trotuarelor este deasemnea degradată datorită lucrărilor de intervenție la infrastructura edilitară din zonă.
2.2.1 Amenajări exterioare și sistematizare verticală(lucrări rutiere)
In vederea remedierii deficiențelor constatate in intersecție se impune sporirea capacității de circulație prin reamenajarea geometriei intersecției, precum și remedierea defecțiunilor imbrăcăminții rutiere pentru asigurarea condițiilor de siguranță și confort atât pentru partea carosabilă cât și a trotuarelor.
Lucrări rutiere proiectate, consta în:
- reamenajarea geometriei intersecției giratorii, precum și a bretelelor de acces;
- realizarea de marcaje rutiere şi amplasarea de indicatoare de ciruculație;
Materializarea pe teren a lucrărilor rutiere se va realiza în baza elementelor geometrice de trasare specificate pe planul de situatie, fată de clădirea proiectată si limitele de proprietate .
Circulatia autoturismelor.
In plan : In plan situatia proiectată se referă la mărirea capacității de circulație a intersecției giratorii existente prina menajarea unei noi benzi inelare, și transformarea girației intr-o turbogirație rotoare.
In plan raza centrală a intersecției giratorii se va modifica și va fi de R = 24,50 m, ( diametrul D=49,0 m).Partea carosabilă a căii inelare a intersecției va avea lățimea de 10,0 m . In interior circulația autovehiculelor se va realiza pe trei benzi de circulație, B1= 4,00 m banda exteriaoră de circulație, B2= 3,00 m banda mediană de circulație, și B3=3,00 m banda interioară de circulație. Prima bandă fiind destinată circulației autovehiculelor de transport in comun, iar cea mediană și interioară va fi destinată autoturismelor. In interiorul intersecția se va amenaja o supralărgire interioară a inelului de circulație cu o zonă pavată cu lățimea de 1,0, delimitată de banda curentă de circulație cu bordură la nivelul carosabilului.
Bretelele de acces spre intersecție se vor modifica in vederea suplimentării benzilor de acces spre intersecție.
Strada Calea Aradului , pe sensul de intrare in intersecție (dinspre Piața Consiliul Europei) se va amenaja suplimentar o banda pentru virajul la dreapta, banda va avea lățimea de 3,50 m și se va amenaja pe o lungime de 45,0 m.
Strada Oituz , pe sensul de intrare in intersecție (dinspre Punctele Cardinale) se va amenaja suplimentar o bandă de virare la dreapta cu lațimea de 3,50 m și lungimea de 70,0 m.
Intersecția proiectate va fi mărginită de borduri denivelate prefabricate din beton (cu muchie rotunjită) de 20x25 cm aşezate pe o fundatie din beton C25/30, clasa de expunere XC4+XF3 de 20x35 cm, cu o înăltime de pozare de 15 cm. Supralărgirea interioară se va delimita de banda curentă de circulație printr-o bordură amplasată orizontal.
In zona de acces spre intersecție se vor realiza insule incadreate cu borduri denivelate , pentru separarea sensurilor de mers, și realizarea refugiului necesar trecerii pentru pietoni.
Circulatia autovehiculelor in intersecție se va realiza prin cedarea priorității de trecere autovehiculelor aflate in intersecție. In intersecție autovehiculele aflate pe banda exterioară vor fi obligate să efectueze virajul la dreapta pentru ieșirea din intersecție. Vehicuelel amplasate pe banda mediană vor putea merge inainte sau efectua viraj la dreapta pentru ieșirea din intersecție. Iar vehiculele de pe banda interioară vor fi obligate să meargă inainte.
In plan vertical se vor amplasa indicatoare de circulatie rutiera ce vor reglementa circulația autoturismelor pe bretelelel de acces in raport cu circulația autovehiculelor dinintersecție. In plan orizontal se vor realzia marcaje de delimitare a benzilor de circulație prin marcaje continue și discontinue.
Circulația pietonilor se va realia pe trotuarele adiacente intersecției giratorii, se vor reamenaja trecerile pentru pietoni in zona de intrare in intersecție.
Evacuarea apelor pluviale.
Evacuarea apelor pluviale de pe partea carosabila se va realiza prin intermediul pantei transversale la marginea carosabilului, acestea fiind preluate de catre o rigolă prefabricată închisă amplasată pe toată lungimea căi de acces la nivelul solului , rigola destinată preluarp apelor pluviale va delimita partea carosabilă de parcajele proiectate.
Ca si reper de nivelment se va utiliza reperul de nivelment folosit pentru constructia clădirii si staţiile din care s-a întocmit ridicarea topografică.
Refacerea cadrului natural. Sunt propuse lucrari plantare de arbori şi arbuşti precum si gazonarea spatiului verde ce delimitează partea carosabilă de trotuare acolo unde există.
Sistematizarea verticala si orizontala. Semnalizarea rutieră, se vor executa lucrările pentru semnalizare rutieră verticală şi orizontală prin intermediul marcajelor pe carosabil şi a indicatoarelor de circulaţie rutieră amplaste pe stâlpi de susținere, pe toate sectoarele proiectate.
Indicatoare de semnalizare a lucrarilor: Aceste indicatoare se realizeaza similar cu indicatoarele pentru semnalizarea curenta pe perioada de executie a lucrailor cu diferenta ca se executa pe fond galben , pe baza propunerilor constructorului avizate de beneficiar.